takaisin/back

Kuvia maalauksen välivaiheista
Painting on process
tumb_liha1 thumb_liha2 thumb_liha3 thumb_liha4



Lihan himot, 2009
Akryyli, tempera ja öljyväri kankaalle
130 x 170 cm

Lust of meat, 2009
Acrylic, temper and oil on canvas
130 x 170 cm

Maalaus on parafraasi Annibale Carraccin teoksesta Venus, Adonis ja Cupido. Teoksen maalaus alkoi parafraasikurssilla, joten teoksen pyrkimys on osittain tuoda alkuperäinen maalaus nykyaikaan, tai esittää se nykytaiteen keinoin. Minulla ei ole juuri minkäänlaista suhdeta Carraccin teokseen, mikä näkyy ehkä lopputuloksen sisällöllisenä heikkoutena. Alkuperäinen ajatukseni maalaukseeni oli käsitellä lihallisuutta, sekä himojen tyydyttämisen tyhjyyttä ja onttoutta. Kun myöhemmin jatkoin teosta useamman kuukauden tauon jälkeen, en kokenut aihetta enää juurikaan mielenkiintoisena tai omanani. Aloin rakentaa maalauksen sisältöä enemmän elämän yleisen tyhjyyden pohjalta, ihmissuhteiden yhteisen, yleisesti sovitun sääntökirjan pohjalta, jolle ihmissuhdenäytelmä voidaan rakentaa. Halusin tukea tätä sisältöä rakentamalla kuvan maailmasta epätodellisen, jopa hieman surrealistisen lavasteen, kulissin, joka selkeimmin näkyy oikean alakulman muuttumisessa osittain olohuoneeksi, joka taas hiljalleen integroituu keskialan puutarhaan. Pyrin tarkoituksella tekemään maalauksen kasvillisuuden mahdollisimman kauas luonnollisesta ja käytin ainoastaan puutarhan kukkia ja puita malleinani, paitsi aivan maalauksen taka-alalla. Kuvan ihmiset tein tarkoituksella mahdollisimman lihallisiksi korostamalla hahmojen genitaalialueita ja ehkä tekemällä hahmoista tietyllä tavalla ihanteellisia, stereotyyppisen naisen ja miehen kuvia, ylikorostetun seksuaalisia jopa groteskiuteen asti. Tein jo varhaisessa maalausvaiheessa ratkaisuja esimerkiksi maalata naisesta kalju, agressiivinen ja vahva verrattuna alkuperäisen maalauksen passiiviseen Venukseen.

Lust of meat is a paraphrase painting, the original Carraccis´painting Venus, Adonis and Cupid, is in Prado museum. I started this painting on class but painting stayed unfinished over a year. I don´t have especial relation on original painting, which might be seen in finished painting. Initially I planned to converse carnality and emptiness of desperate attempts to content desires. I continued painting after few months break and changed it many times during the process. In painting (and also sometimes in real-life) human relations are a play and persons are only actors on a stage of life. Missing reality is seen especially on paintings´ background where nature is unnatural.